ORANG YANG GAGAL DAN 50 ALASAN YANG SELALU DIBERIKAN

Pada kebiasaannya orang yang gagal selalunya terlalu amat suka memberikan alasan. Mereka mempunyai terlalu banyak alasan, mengapa mereka gagal. Mereka mungkin mempunyai alasan yang munasabah tetepi tiada siapa yang peduli. Masyarakat dunia tidak mengiktiraf mereka yang gagal. Anda lihat kepada rekod olimpik, hanya mereka yang berjaya sahaja tercatat namanya, mana perginya nama-nama mereka yang kalah? Masyarakat dunia hanya tahu dan ingin tahu satu perkara sahaja – Sudahkah anda mencapai kejayaan

“YANG MENANG MENCIPTA MATLAMAT,
YANG TEWAS MENCIPTA ALASAN”

01. Jika saya bujang/berkahwin…
02. Jika saya ada cukup tarikan…
03. Jika saya ada duit / modal…
04. Jika saya ada latar belakang pendidikan yang baik…
05. Jika saya mampu dapat pekerjaan yang baik..
06. Jika saya ada masa…
07. Jika masa mengizinkan…
08. Jika orang lain boleh memahami saya…
09. Jika keadaan persekitaran saya ada sedikit perbezaan…
10. Jika saya muda…
11. Jika saya tidak takut / gentar kepada apa yang orang lain kata…
12. Jika saya diberikan peluang…
13. Jika saya tidak perlu menghadapi halangan dan cabaran…
14. Jika saya dilahirkan kaya…
15. Jika saya dipertemukan dengan orang yang betul…
16. Jika saya mempunyai bakat seperti mereka…
17. Jika saya mendapat galakan…
18. Jika orang tidak buat saya marah ( kecewa )…
19. Jka saya tidak perlu buat kerja rumah dan menjaga anak…
20. Jika saya menang loteri…
21. Jika Bos tahu menghargai…
22. Jika seseorang / orang atasan boleh membantu saya…
23. Jika keluarga saya menyokong…
24. Jika saya tinggal dibandar besar…
25. Jika saya mempunyai personaliti seperti mereka…
26. Jika saya tidak terlalu gemuk…
27. Jika orang lain menyedari kebolehan saya…
28. Jika saya tiada hutang / tanggungan…
29. Jika saya tidak gagal…
30. Jika saya hanya tahu bagimana…
31. Jika saya berjayaberkahwin dengan orang yang tepat…
32. Jika saya yakin pada diri saya…
33. Jika saya tidak dilahirkan dalam bintang yang salah…
34. Jika saya bukan Cina / India / Melayu…
35. Jika saya tidak mempunyai kesilapan lalu…
36. Jika orang lain mahu mendengar saya…
37. Jika saya bersama orang atasan / kumpulan yang tepat…
38. Jika saya tahu bagaimana untuk…
39. Jika saya tidak mempunyai terlalu banyak perasaan takut…
40. Jika orang yang saya taja lebih rajin dan kuat bekerja…
41. Jika saya tidak mudah membelanjakan wang saya…
42. Jika anak & pasangan saya tidak membelanjakan wang sesuka hati…
43. Jika saya bernasib baik…
44. Jika orang atasan saya sanggup membantu saya…
45. Jika tempat perjumpaan / HQ hampir dengan rumah saya…
46. Jika saya kenal beberapa orang kaya…
47. Jika saya tidak menangguhkan…
48. Jika mereka mampu untuk bertutur dalam bahasa saya…
49. Jika kumpulan saya tidak membuat saya gagal…
50. Jika saya boleh jadi bijak dan kuat bekerja…

Bila direnung balik, rupanya saya sendiri adalah seorang yang pandai mencipta alasan…kene kurangkan nih…hehe…

You can leave a response.